onsdag 28 juli 2010

Niklas Krog / Turk & Ayla

Författare: Niklas Krog
Boktitel: Turk & Ayla

Förlag: B. Wahlströms
Antal sidor: 204
Utgivningsår: 2010

Handling: Turk är en helt vanlig kille från Bromma. Han heter egentligen Mattias och spelar basket i Alvik. Ayla är en tjej med turkisk bakgrund som bor i Rinkeby. Hon spelar i Akropol. Turk är blyg. Det är inte Ayla. Basketen är det viktigaste i deras liv och de har inte tid för så mycket annat. Men när de får syn på varandra i Stockholms baskethallar kan de inte sluta titta.


Det här är en uppföljare till boken Ingen rädsla. Det var vad jag fick reda på när jag väl läst Turk & Ayla och tittade lite på andra recensioner. Märkligt nog står det inget om det på bokens baksida, eller ens på Adlibris hemsida. Jag kan väl säga som så att man behöver absolut inte ha läst Ingen rädsla för att förstå handlingen i Turk & Ayla ...

Vad som står i fokus för Niklas Krogs bok om Turk, Ayla och deras vänner är basket, vänskap och kärlek. Man kan säga att det är en sorts variant på Romeo & Julia, men ändå inte. Det finns helt klart med bitar om att de kommer från olika delar av Stockholm, men det går inte riktigt att säga att deras vänner och familj har något emot att de skulle träffas. Däremot tror Ayla att de skulle ha det och därför har hon väldigt ofta taggarna utåt. Han är svenne och hon är blatte, alltså har de inget gemensamt utom basketen.

Det stora problemet för dem är dels att Ayla tror att hennes vänner inte skulle gilla Turk och dels vill varken Turk eller Ayla blotta sina känslor för varandra. Boken inleds med en prolog, som enligt vad jag förstått var förra bokens slut, där Turk bestämmer sig för att mejla Ayla. Senare i boken får man reda på att de båda två har skrivit en massa mejl de aldrig skickat, men som de egentligen har velat skicka.

Nu är jag verkligen ingen basketfantast, men de många inslagen om basket verkar åtminstone vara verklighetstrogna. Ayla är den stora stjärnan i sitt lag, och allt eftersom Turks självförtroende växer blir även han en av de största spelarna i sitt lag. Till stor del därför att han är en "white man who can jump".

Jag anser att såväl basketdelen som kärleksdelen är spännande och läste väldigt gärna sida efter sida för att få reda på hur det till sist skulle gå. Jag är även glad över att det ska komma en tredje del i den här serien, och jag är så klart även glad över att jag ännu inte läst den första delen, men det är det enbart en tidsfråga innan jag gör. Det här är en bok jag verkligen kan rekommendera och som passar bra till (bland andra) killar och tjejer på högstadiet och gymnasiet.

Andra recensioner av Niklas Krogs Turk & Ayla:

3 kommentarer:

  1. Vad roligt! Jag har sett böckerna i hyllorna här och lagt till dom på min lista över böcker jag vill/ska läsa. Bra att veta att jag har valt rätt och inte slösar bort min tid. :)

    SvaraRadera
  2. Den första var också bra, om än inte riktigt lika bra. Man fick en förklaring till smeknamnet, fick reda på hur de började blänga på varandra och man fick följa Turks utveckling som basketspelare.

    Nu läste jag visserligen tvåan först, men ettan kändes till stor del som en prolog till tvåan för det är egentligen först i tvåan som berättelsen tar fart.

    SvaraRadera
  3. Nåja, kan vara trevligt att ha bakgrunden också. Har inget emot att läsa en till liksom. ;P

    SvaraRadera