måndag 12 juli 2010

Bali Rai / Spelet

Författare: Bali Rai
Boktitel: Spelet (originaltitel: Two-timer)

Förlag: Argasso
Antal sidor: 118
Utgivningsår: 2010 (på engelska: 2005)

Handling: Harjinder har ingen flickvän och inget flyt, det är i alla fall vad hans kompisar brukar säga. Så när inte bara en, utan två av stans coolaste tjejer plötsligt vill gå ut med honom kan han inte säga nej. Först känns det fel att lura dem, men sedan börjar han njuta av det ...

Adlibris

Bali Rais Spelet är en lättläst och lättsam bok om en kille som helt plötsligt inte bara får en utan två flickvänner. Det börjar bra för honom och han märker snabbt att det inte är några problem alls att komma på lögner som tjejerna Neeta och Kelly går på. Allt eftersom tiden går får han dock svårare och svårare att hålla isär vad han sagt till vem av dem.

Problemet jag har med själva handlingen är att det tycks föga troligt att "två av stans coolaste tjejer" inte skulle ha för många gemensamma kompisar för att det hela ska vara kört för Harjinder redan från början. Nu går visserligen inte Kelly på samma skola som vad Harjinder och Neeta gör, men Harjinders kompisar vet mycket väl vem Kelly är redan från början då de tyckte att hon var "en av de snyggaste tjejerna i hela [deras] område ... [och ] Marcus och Tag hade varit ute efter hennes telefonnummer i evigheter". Dessutom får jag lov att erkänna att jag trodde att boken skulle ta en helt annan vändning i slutet än vad den gjorde, jag trodde nämligen att det var Kelly och Neeta, som av någon anledning, var de som stod för själva spelandet, men tji fick jag. Anledningen till att jag trodde det var att jag inte tyckte det verkade tillräckligt sannolikt att "två av stans coolaste tjejer" inom loppet av ett par dagar båda två skulle bjuda ut Harjinder på dejt. Det var alltså inte Harjinder som frågan om Neeta och Kelly ville hitta på något utan det var det de där coola och snygga tjejerna som gjorde. Det verkade helt klart mer sannolikt att tjejerna hade någon slags vadslagning eller något i den stilen. Nåväl, boken är helt ok och den kunde definitivt erbjuda lite lättsam underhållning, men så mycket mer än så var det inte.

Andra recensioner av Bali Rais Spelet:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar