måndag 12 juli 2010

Ulf Nilsson / Hemligt brev till hela världen

Författare: Ulf Nilsson
Boktitel: Hemligt brev till hela världen

Förlag: Bonnier Carlsen
Antal sidor: 136
Utgivningsår: 2009

Handling: Johnny får ett nytt uppdrag av Danskan som bor i hans hus. Hon misstänker att någon okänd är inne på hennes trådlösa nätverk. Säkerhetsprogrammet på hennes dator har fångat upp meddelanden och en varningsruta visar sig allt oftare:

SECURITY RED ALART
Andra datorer på ditt nätverk

Och därunder fragment av den andres meddelanden:

Touch of death. Fyra kalasjnikov klara. Behövs tjugo till.

Det här fallet blir viktigare och svårare än något av de tre tidigare som Johnny & Co har löst. Som vanligt är allting mycket mer komplicerat än vad han kan tro.

Det här är en bok som är tänkt att läsas av barn i bokslukaråldern och det är även den fjärde delen i serien om "detektivbyrån" Johnny & Co. Boken är såväl spännande som välskriven. Dock märks det rätt tydligt att den är skriven till en något yngre åldersgrupp än de böcker jag vanligtvis brukar läsa. Upplösningen av boken är minst sagt överraskande, men jag tycker samtidigt att handlingen i gengäld blir något löjeväckande. Noteras bör dock att det torde vara få barn i den här åldersgruppen som skulle hålla med mig om det. Jag kan säga precis samma sak om en del av de sätt som används när Johnny och hans kompis fotografen lyckas få tag på information från datorn terroristen använder. Fast det är givetvis helt irrelevant vad jag anser om det då jag knappast tillhör den tänkta målgruppen, och jag skulle utan att tveka kunna rekommendera den här boken, eller åtminstone bokserien, när jag har bokprat för mellanstadieelever.

Andra recensioner av Ulf Nilssons Hemligt brev till hela världen:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar