torsdag 15 juli 2010

Bali Rai / Are you kidding?

Författare: Bali Rai
Boktitel: Are you kidding?

Förlag: Barrington Stoke
Antal sidor: 96
Utgivningsår: 2008

Handling: Marcus's grandad is the new school caretaker. That's embarrassing enough. But when the school mascot, Flossie the goat, goes missing, people start to ask tricky questions. Questions like, "Marcus, did your gramps eat our mascot?"
Gramps is in big trouble. Can Marcus and his friends help him out ... without dropping themselves in it?

Adlibris

Denna lättlästa bok är den tredje delen i trilogin som inleddes med Spelet (Two-timer). Jag tror inte att den getts ut på svenska, men det är heller inte så konstigt om den inte gjort det för den första delen gavs ut på svenska tidigare i år.

Den stora skillnaden mellan triologins olika böcker är att i den första boken var det Harj som var huvudperson, i den andra boken var det Kully och nu i den tredje boken är det Marcus man till störst del får följa. En annan skillnad mellan böckerna är att den första boken i mitt tycke var klart bättre än denna bok. Anledningen till det beror troligen till stor del på att jag tycker att det är roligare med ett triangeldrama än jakten på en försvunnen get. Ett annat kompisgäng, 2.2 Massive, har en beef med Marcus/Harj/Kullys kompisgäng och därför tar Marcus för givet att de bara hittat på att de såg Marcus släkting ta geten och senare äta upp den.

Vad jag tycker är en av styrkorna med boken är att hans morfar, eller farfar, faktiskt tog geten och åt upp den. 2.2 Massive är alltså helt oskyldiga, vilket inte direkt brukar vara fallet i den här typen av böcker. (Dock blev jag överraskad över slutet i den första boken i trilogin också.) Jag var även nöjd med bokens slut även om det inte bjöd på några större överraskningar.

Var man riktigt förtjust i den första delen, eller gillar böcker om getter i allmänhet, kan jag mycket väl tänka mig att man även kommer att uppskatta den här delen. Jag som tyckte att trilogins första del var ok, men inte mer än så, uppskattade dock inte den här boken särskilt mycket.

Andra recensioner av Bali Rais Are you kidding?:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar