torsdag 5 augusti 2010

Robert Swindells / Kallt som i graven

Författare: Robert Swindells
Boktitel: Kallt som i graven (originaltitel: Stone Cold)

Förlag: Berghs
Antal sidor: 128
Utgivningsår: 1996 (på engelska: 1993)

Handling: Till slut blev han själv en av dem hemlösa ungdomar som han hade sett på så många ställen i London. Dessa gatans barn han då och då slängt åt lite pengar. För bara en vecka sen trodde han att allt skulle ordna sig, men nu var han en av dem...

Adlibris (engelsk utgåva)

Link har inget jobb och när han inte längre klarar av att bo hemma hos sin mamma och sin styvfar börjar han leva på gatan. När han väl får en jättebra sovsäck av sin familj i julklapp blir han förvisso glad över att kunna sova gott i den, men han inser också att gåvan innebär att de ser på honom som en permanent uteliggare. Han bestämmer sig då för att prova på sin lycka i London och hoppas på att snabbt kunna få ett temporärt jobb följt av ytterligare ett och på så sätt vända på sin lycka. Tyvärr går det inte som han tänkt sig, pengarna tar slut och inget jobb har han och han blir t.o.m. rånad på sitt fina armbandsur. Det positiva är att han träffar på en blivande kamrat, Ginger, som lär honom hur man överlever som uteliggare i London. Det negativa är att han över träffar på en blivande fiende som inte vill att några uteliggare i London ska överleva.

Jag gillar att man får följa fiendens tankar och handlingar i en form av dagsboksinlägg mellan kapitlen. Boken är bra, bättre än Skyddad identitet, om än kanske inte lika spännande. Kallt som i graven är även bättre än såväl den helt ok Knivsegg som den tämligen mediokra Ormbiten. Det främsta problemet jag har med boken är att jag aldrig riktigt får en chans att leva mig in i hur man överlever som uteliggare. Visst, de har jättedåligt med pengar och deras tiggande ger dem inte mycket. Fast det är vinter i London känns det inte som att det är någon större risk för att någon av huvudpersonerna ska gå samma öde till mötes som flickan med svavelstickorna gjorde. Jag brukar visserligen inte läsa böcker om hemlösa personer, men jag har svårt att tänka mig att det inte skulle finnas bättre ungdomsböcker om det livet än vad som står att läsa i den här boken. Jag anser likväl att det här är den bästa av de fyra böcker jag läst av Swindells och jag rekommenderar en läsning av den.

Andra recensioner av Robert Swindells Kallt som i graven:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar