torsdag 13 januari 2011

Tanya Landman / Fiende

Författare: Tanya Landman
Boktitel: Fiende (originaltitel: Useless)

Handling: "Rob har två pappor. Den riktiga, som övergav honom. Och styvfarsan, som kom och tog pappas plats. Rob avskyr den nye inkräktaren - och han är inte rädd för att visa det."

Tanya Landman har jag skrivit upp tidigare på bloggen. Då gällde det hennes bok Två ord, och i likhet med den boken är också detta en kort bok från Argasso förlag. De här två böckerna har också det gemensamt att de handlar om tunga teman. Den här boken handlar om en kille, Rob, som inte vet varför hans pappa helt plötsligt har försvunnit en dag, men han vet att det är mammans fel.

Nu måste jag erkänna att Rob skulle vara mer än bara allmänt odräglig mot mammans nye kille. Jag hade förväntat mig mer eller mindre mordiska planer, men tji fick jag. Inte för att jag är säker på att det skulle ha gynnat boken, förmodligen skulle det ha gjort boken sämre.

Jag måste erkänna att jag inte begriper varför Argasso inte delat upp sin utgivning på något liknande sätt som Hegas gör, dvs. att sätta en till fem pluppar på framsidan för att markera bokens svårighetsgrad. Vissa av Argassos böcker, exempelvis den här, är markant lättare att läsa än vad andra av deras böcker är. I gengäld kan den här typen av böcker likväl ha ett klart tyngre tema än vad Argassos tjockare böcker har.

Det är svårt för mig att säga om boken är bra eller dålig, men det känns som att den fyller sitt syfte och den är inte dåligt skriven. Jag skulle absolut kunna tänka mig att rekommendera den till personer som hör till den tilltänkta målgruppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar