torsdag 13 januari 2011

Kjetil Johnsen / Tre

Författare: Kjetil Johnsen
Boktitel:
Tre (Tre är bokseriens titel)

Handling: "Hon är ung. Hon är död. Hon är naken, och hon är inlindad i tunn, genomskinlig plast.

En flicka hittas död, flytande i den lilla insjön vid Dypdal. Hon har blivit mördad av någon hon kände.

Så börjar ungdomsserien Tre. Tiden vrids tillbaka tre veckor och mordets förhistoria rullas upp dag för dag. Bara en sak är säker - den mördade är en av de fyra huvudpersonerna: Vilde, Nora, Trine eller Benedicte. Men vem av dem? Och varför?"

Jag har inte hunnit läsa alla tio böckerna i Tre-serien ännu. Jag har faktiskt inte ens hunnit få reda på vem av de fyra huvudpersoner som är den som har blivit mördad, men så har inte heller läst mer än lite drygt en fjärdedel av serien.

Av det jag har läst hittills gillar jag den. Den inleds på ett väldigt Twin Peaks-liknande sätt med att någon alla i den lilla orten vet vem det är hittas död i vattnet inlindad i plast. I likhet med Twin Peaks visar det sig även att det vimlar av hemligheter på orten. Än har jag dock inte stött på några gamla damer som pratar med vedträn, men det kanske också kommer...

Det här är en serie jag antar främst kommer att läsas av tonårstjejer då samtliga huvudpersoner är just tonårstjejer. Om så är fallet tycker jag det är lite tråkigt för de här spänningsromanerna förtjänar en bredare läsekrets än så.

En varning kan dock utfärdas för att de här böckerna, i likhet med Hans-Eric Hellbergs böcker, innehåller en hel del sex. Jag vet även att det känns (minst sagt) lite löjligt av mig, men det skulle kännas aningen mindre creepy om de här böckerna var skrivna av en tjej runt 15-25 år istället för en medelålders man.

Böckerna är vardera på drygt 150 sidor. Det är ett bra flyt i språket, vilket givetvis kan ses som både någonting positivt som något negativt. Min uppfattning om berättelserna är att de är välskrivna, för sitt tilltänkta syfte. De är spännande, trots att de till stor del saknar spänningsmoment och inte ens har några direkta cliffhangers.
Nackdelen med böckerna är att även om de enskilda böckerna är tunna har man föga behållning av att enbart läsa seriens första bok, Ett hål i själen. Boken innehåller inget egentligt slut, inga frågor har blivit besvarade och "cliffhangern" i del 1 är "En av de fyra vännerna hade bara 17 dagar kvar att leva."

Med tanke på mängden sex i böckerna kommer jag inte ta med mig den här bokserien till någon sjua utan det blir till någon åtta eller nia.

2 kommentarer:

  1. Och jag som främst har mellanstadietjejer som läser den här serien...

    SvaraRadera
  2. Hmm, då kanske jag kan ta med mig boken till någon sjua också. Fast jag skulle aldrig i livet få för mig att plocka med den här till någon av mellanstadieklasserna.
    Det skulle säkert vara elever som vill läsa den, men jag vill inte behöva stå till svars när den läraren undrar vad jag lånar ut för litteratur till dem. Det är ju lite lättare för dig som bara lånar ut böckerna och inte behöver presentera dem.

    SvaraRadera